Polacy nagminnie niszczą smartfony |
Wpisany przez S.Z. |
sobota, 15 października 2022 12:34 |
Polacy nagminnie niszczą smartfonyW biurze, w szkole, a może na wakacjach? Z okazji Międzynarodowego Dnia Naprawy firma Digital Care sprawdziła, gdzie i w jaki sposób Polacy najczęściej niszczą swoje smartfony. Wyniki badania mogą zaskakiwać. Okazuje się, że do uszkodzeń najczęściej dochodzi... w domu. Ponadto już co drugi Polak kiedykolwiek uszkodził swój telefon. I choć promowana jest polityka zero waste, a z mediów docierają do nas informacje, aby dbać o sprzęt – niewiele to pomaga. Z roku na rok wzrasta bowiem liczba osób, które niszczą smartfony i ich nie naprawiają
Międzynarodowy Dzień Naprawy przypadający 15 października to dobra okazja, by sprawdzić, w jaki sposób Polacy niszczą swoje smartfony oraz co później z nimi robią. Co drugi Polak w ciągu ostatniego roku zniszczył swój smartfon – wynika z badania Digital Care. Urządzenia częściej psują kobiety (52 proc. do 43 proc mężczyzn) i osoby młode w wieku 18-29 lat – aż 63 proc. z nich ma takie doświadczenia. Najciemniej pod latarniąUszkodzony smartfon zwykle kojarzy się z aktywnościami, podczas których jest narażony na pewne niebezpieczeństwa np. kontakt z wodą, twardymi powierzchniami czy upadek z wysokości. Nic bardziej mylnego – zazwyczaj (40 proc.) do uszkodzenia dochodzi w domu. Rzadziej na ulicy, w pracy czy podczas wypoczynku.
Nieuwaga powoduje szkodyW jakich sytuacjach niszczymy urządzenia? Przede wszystkim smartfony wypadają nam z rąk – 36 proc. Rzadziej wysuwają się z torby, plecaka lub kieszeni – 18 proc. Tak samo często telefon niszczy się podczas zalania/wpadnięcia do wody. Sprzęt uszkadzamy także w dość niecodziennych sytuacjach. 6 proc. osób twierdzi, że zniszczenie było związane ze zgnieceniem smartfona, a nawet zostało spowodowane przez zwierzę domowe – 2 proc. Bezpieczny smartfonSkoro już wiadomo, gdzie i jak niszczymy telefony, warto zastanowić się, w jaki sposób dbamy o ich bezpieczeństwo. Najpopularniejszymi formami zabezpieczeń, na jakie się decydujemy, jest etui oraz szkło ochronne – ich używanie deklaruje odpowiednio 64 proc. i 61 proc. z nas. Niemal co trzeci użytkownik telefonu wybiera pokrowiec czy folię ochronną. Jak jednak wynika z przedstawionych danych, żadne z powyższych rozwiązań nie gwarantuje uniknięcia uszkodzeń mechanicznych. Z tego względu warto zastanowić się nad alternatywami, czyli ubezpieczeniami sprzętu bądź usługami serwisowymi – a na takie decyduje się już 13 proc. Polaków.
Naprawa – trudna sprawaPodobnie jak w 2019 roku, także teraz przeważnie nie decydujemy się na naprawę telefonu – swoich smartfonów nie naprawia56 proc. badanych. Najważniejszym powodem rezygnacji z naprawy są jej wysokie koszty i nieopłacalność – tak twierdzi aż 61 proc. osób. Nie korzystamy z pomocy serwisu także ze względu na małe uszkodzenie (17 proc.) i zakup nowego smartfona (16 proc.).
Gwarancja to podstawaGdy jednak decydujemy się na naprawę, częściej wybieramy lokalny punkt nieposiadający autoryzacji producenta (26 proc.), niż autoryzowany serwis (20 proc.). Co jednak ciekawe, z badania wynika, że Polacy doceniają możliwość naprawy smartfona w autoryzowanym serwisie. Aż 76 proc. osób sądzi, że korzystanie z takich usług jest zdecydowanie lub raczej ważne. Wśród najistotniejszych zalet tego rozwiązania jest zachowanie gwarancji producenta urządzenia po naprawie.
/źródło - / |